loading...
سايت سرگرمي و تفريحي سي خنده
محمد هادی حسینی بازدید : 332 جمعه 1393/04/06 نظرات (0)


* رمضان در يونان

مسلمانان يونان پيش از آغاز ماه مبارك رمضان براي استقبال از اين ماه پرفضيلت آماده مي‌شوند و مواد اوليه غذايي ويژه اين ماه را از مغازه‌ها تهيه مي‌كنند. با آغاز اين ماه، مسلمانان افطاري‌هاي دسته جمعي در مساجد به روزه داران می دهند و پس از آن مشغول تلاوت قرآن و اداي نماز مي‌شوند. مسئولان مساجد در اين ماه، مسابقه‌هاي قرآن، حديث و فعاليت هاي فرهنگي دیگری را برگزار مي‌كنند. علاوه بر آن مسلمانان فطريه‌ها و زكات خود را براي توزيع ميان فقرا به مسئولان امور خيريه تحويل مي‌دهند. همچنين با ورود به دهه آخر ماه رمضان، مسلمانان اين كشور به اعتكاف، شب زنده‌داري، تلاوت قرآن و اداي نماز مي‌پردازند. در روز عيد فطر نیز همه مسلمانان براي اداي نماز عيد گردهم جمع مي‌شوند و پس از آن براي ديد و بازديد به منزل يكديگر مي‌روند.

* رمضان در هند

 ماه رمضان نزد مسلمانان هند با جمعیتی بیش از 200 میلیون نفر از اهمیت خاصی برخوردار است، بطوریکه در دهه سوم ماه شعبان و در آستانه فرا رسیدن ماه مهمانی خدا مسلمانان با غبارروبی و تمیز کردن مساجد، خود را برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده می کنند.همچنین مسلمانان با رنگ آمیزی و استفاده از انواع خشبوکننده ها و پارچه های متنوع با تزیین اماکن و مساجد زمینه جذب و حضور بیشتر مردم به این اماکن در این ماه را فراهم می کنند. مسلمانان در هند به طور معمول ده روز آخر ماه مبارک رمضان را به اعتکاف می گذرانند و توجه خاصی به شبهای قدر دارند به همین خاطر در شب قدر بهترین لباس ها را می پوشند.

مسلمانان این کشور در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان به زیارت قبور مي روند و بر سر مزار آنان قرآن تلاوت می کنند. در کشور هند، جمعه آخر ماه مبارک رمضان «جمعه وداع» نامیده می شوند و به همین مناسبت مسلمانان به بزرگ ترین مسجد خود در شهر"حیدرآباد" با نام "مکه" می روند و نمازجمعه را برپا می دارند و پنجشنبه شب خیابان های مجاور را مسدود کرده و آنجا را پاكيزه مي كنند. روزه داران در این ماه، روزه خود را با نمک، آب و خرما باز می کنند.

* رمضان در نیجریه

مردم نیجریه با تمیز و آماده کردن مساجد برای اقامۀ نماز و جلسات قرآن و تفسیر، به استقبال ماه مبارک رمضان می‏روند. با ثبوت هلال، مردم در این کشور جشن‏های باشکوهی برگزار می‏کنند و با زدن طبل در خیابان‏ها می‏چرخند و سرود می‏خوانند.

مسلمانان این کشور با همسایگان خود افطاری را تناول می کنند و افطاری ها را در سینی ها و طبق هایی در نزدیک مساجد قرار داده و پس از ادای نماز مغرب با یکدیگر مشغول افطاری خوردن می شوند، همچنین زنان نیز در مکان های مخصوصی با یکدیگر روزه خود را باز می کنند.زنان مسلمان در این ماه غذایی چون "العصیده"، "الدویا" و "اذنجی" را تهیه می کنند و در سحری نیز غذایی مانند"التو" و شیر و چای می خورند. از عادت های بسیار پسندیده مسلمانانان این کشور در این ماه مبارک، فرستادن زیاد صلوات، خواندن مناجات ها و دعاهای مخصوص است. همچنین ثروتمندان نیجریه در این ماه به دیگران هدیه و فقرا را اطعام می‌کنند. علاوه بر این، ثروتمندان در بعضی از ایالت‏های 36گانه تیجریه، بودجه‌ای مخصوص برای تهیه افطار و سحری فقرا اختصاص می‌دهند


* رمضان در کویت

 در ماه رمضان فضای روحانی و خاصی بر سرتاسر کشور کویت حکم فرما است. هر ساله در روز آخر شعبان مراسم ویژه ای به نام «قریش» برگزار می شود که در این مراسم، مردم پایان ماه شعبان و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را جشن و شرینی و حلوای خاصی را بین مردم و خانواده ها توزیع می کنند. همچنین در پنج روز اول ماه مبارک مردم در دیدارهای خیابانی و یا با حضور در خانه بزرگان فرا رسیدن ماه رمضان را به هم تبریک می گویند و در این چند روز کمتر کسی در خانه باقی می ماند. همچنین مردم در دیوانیه ها که محل هایی برای تجمع اهالی یک قوم یا محله اند برای دیدار و گفت وگو با بزرگان خود جمع می شوند و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به یکدیگر تبریک می گویند.

در نیمه ماه رمضان و در روز تولد امام حسن مجتبی (ع) نیز مراسم خاصی در این کشور برگزار می شود به گونه ای که پس از افطار کودکان با لباس های سنتی و نو به خیابان ها آمده و با سردادن سرودهای محلی ویژه ای این روز را تبریک می گویند. از دیگر سنت های زیبای ماه رمضان در کویت حضور بیشتر مردم به ویژه جوانان در مساجد است و جوانان بدین صورت می کوشند در برنامه نماز های مستحبی با نام (تراویح) که برادران اهل سنت به آن معتقدند شرکت کنند. از دیگر آیین ها ی رمضان در کویت برگزاری مراسم افطار دسته جمعی است. از روز اول ماه رمضان در همه محله ها در کنار خیابان ها خیمه هایی دیده می شود که به توزیع افطار بین مردم می پردازند. در کویت نیز مانند دیگر کشورهای عربی افرادی با نام «مسحراتی» وجود دارند که در سحرهای ماه رمضان مردم را از خواب بیدار می کنند. تأکید مردم کویت بر اقامه نماز صبح در مساجد از نکات قابل توجه دیگر کویتی ها می باشد.


* رمضان در آلباني

مسلمانان آلباني در آغاز ماه مبارک رمضان با توزيع كتابچه‌ها و بروشورهاي مختلف به تشريح فضايل اين ماه پر فضيلت پرداخته و به استقبال ماه رمضان مي‌روند. با رويت هلال ماه رمضان صداهاي طبل در مناطق مختلف آلباني شنيده مي‌شوند و بدين شكل روز اول ماه به طور رسمی اعلام مي‌شود. مسحرات نيز با در دست داشتن طبل‌های خود با حضور در كوچه‌ها و خيابان ها، مسلمانان را از زمان افطاري و سحري مطلع مي‌كنند. آنها در هنگام طبل زدن برخي دعاها و تواشيح‌ها را مي‌خوانند و شهروندان نیز در پايان ماه مبارك به اين افراد هدايا و پول مي‌دهند.

از عادت هاي نيكوي آلباني‌ها در اين ماه می توان به افزايش مهرباني ميان مردم به خصوص مسلمانان و مسيحيان اشاره کرد. در اين ماه ديد و بازديدها ميان آنها افزايش مي‌يابد و دشمني‌ها جاي خود را به دوستي‌ها مي‌دهد به گونه‌اي كه مسيحيان از فضاي عرفاني اين ماه تاثير مي‌گيرند و برخي از آنها اين ماه را به همراه مسلمانان روزه مي‌گيرند و با درك منزلت شب قدر، آن را به شب زنده‌داري و مناجات مي‌پردازند. مسلمانان آلباني ‌همچنين در شب هاي ماه مبارك به اداي نماز شب، تلاوت قرآن، نشست‌ها و بررسي رويدادهاي كشورهاي اسلامي و مشكلات برادران مسلمان خود مي‌پردازند. در دهه آخر ماه مبارك رمضان نیز در مساجد معتکف مي‌شوند و به ذكر و مناجات خدا مي‌پردازند. مسلمانان آلباني شب بيست و هفتم رمضان را شب قدر مي‌دانند و آن شب را به شب زنده داري مي‌پردازند.

* رمضان در آلمان

از ويژگي‌هاي بارز مسلمانان آلمانی در این ماه دادن افطاري‌هاي دسته جمعي به روزه داران است. آنان به مناسبت اين ماه با يكديگر آشنا مي‌شوند، روابط برادري ميان آنها تقويت مي شود و به رفع مشكلات يكديگر می پردازند. زنان مسلمان آلمانی نيز در اين ماه به ياد كشورهاي خود به تهيه انواع شيريني همچون قطايف و كنافه مي‌پردازند و بر سر سفره‌هاي افطار شير، پنير، تخم مرغ و برخي نوشيدني‌ها را قرار مي‌دهند. مسلمانان آلمان شب بيست و هفتم را شب قدر می دانند و آن را به شب زنده‌داري، خواندن نماز و تلاوت قرآن در مساجد مي‌گذرانند. با نزديك شدن به پايان اين ماه مبارك مسلمانان، صدقات، اموال و زكات فطريه را به مراكز اسلامي مي‌دهند تا در ميان مستحقان و نيازمندان توزيع شود.

* رمضان در نروژ

نروژی ها براي رويت هلال ماه رمضان با مشكلاتي روبرو هستند و به همين دليل به سختي مي‌توان اولين روز ماه را در این کشور تعيين كرد. مسلمانان در اين ماه پس از تناول افطاري براي اداي نماز به مساجد مي‌روند و در كلاس هاي وعظ و ارشاد رمضان شركت مي‌كنند. مسلمانان همچنين بر طبق عادات و رسوم كشور خود غذاهاي اين ماه را تهيه مي‌كنند و مغازه‌هايي كه فروشندگان آن مسلمان هستند مواد غذايي مورد نياز اين ماه را براي روزه‌داران تهيه مي‌كنند. همچنین سفره‌هاي افطاري در مساجد براي روزه‌داران مسلمانان و به منظور ایجاد همستگي و رشد احساسات ديني ميان آنها بر پا مي‌شوند. علاوه بر آن مسلمانان با جمع آوري زكات اموال خود و فطريه، آنها را ميان مستحقان و نيازمندان توزيع مي كنند.

* رمضان در اسلوني

با آغاز ماه رمضان زندگي مسلمانان اسلواني رنگ و بوي خاصي به خود مي گيرد. مسلمانان اين كشور شب هاي رمضان را به عبادت، تلاوت قرآن و اداي نماز مي پردازند، چراكه جوانان مسلمان اسلوني اين ماه را فرصتی براي طاعت، عبادت و تقرب به خدا مي دانند. زنان مسلمان نيز در اين ماه براي سحري غذاهاي "شوربا" و سيب زميني و براي افطاري انواع نان هاي افطاري، نوشيدني، گوشت سرخ شده و شيريني هاي "باقلوا" و "حرقه" را تهيه مي كنند. مسلمانان این کشور عادات خود را از برخي كشورهاي همسايه همچون بوسني، مقدونيه و تركيه اقتباس کرده اند.


* رمضان در انگليس

مسلمانان انگليسي نيز به برپايي مراسم ديني و رسوم خود در اين ماه مي پردازند و با تاثير از سنت ها و رسوم فرهنگي و اجتماعي خود به استقبال ماه رمضان مي روند.برخي بازارها و مغازه هاي عربي و اسلامي در اين ماه با فانوس هاي رمضان و پلاكارد تزيين مي شوند. آنها مواد غذايي مورد نياز اين ماه را براي مسلمانان تهيه مي كنند تا فضاي رمضان، هويت و ميراث اجتماعي آنها را در اين كشور منعكس كند.مسلمانان اين كشور پس از افطار به اداي نماز مشغول مي شوند و به فعاليت هاي ديني چون برپايي سخنراني، درس هاي قرآني و ديني مي پردازند. همچنين مسلمانان در اين روزها براي نيازمندان سفره هاي افطاري را برپا مي كنند.همچنين رستوران هاي عربي و اسلامي با هنگام نزديك شدن به ساعت افطار، مملو از روزه داران از تابعيت هاي مختلف مي شوند.

* رمضان در ايتاليا

مسلمانان ايتاليا با حلول ماه رمضان فرصتی برای فعاليت هاي ديني و مذهبي پيدا مي كنند و در كلاس هاي ديني مركز اسلامي شركت مي كنند. مسلمانان ايتاليایی يا مقيم اين كشور در اين ماه پر فضيلت به تقويت روابط ميان خود مي پردازند به طوري كه از اين زمان به عنوان فرصتي براي بر پايي سفره هاي افطاري دسته جمعي استقاده مي كنند. علاوه بر آن زنان مسلمان به پخت شيريني هاي ويژه ماه مبارك كه در آشپزخانه هاي كشورهاي عربي و اسلامي تهيه مي شود، مي پردازند.

* رمضان در افغانستان

 رمضان در افغانستان متفاوت اما همانند ساير كشورهاي اسلامي شور وحال ديگري دارد. مردم افغانستان ‏آداب و رسوم خاصي دارند و از چند روز قبل به پيشواز ماه رمضان مي روند. بسياري از مردم این کشور روزهاي آخر ماه شعبان را روزه مي گيرند و به اين ترتيب از ماه رمضان استقبال ‏مي كنند. همچنین افغانیان قبل از ماه رمضان به جارو و غبار روبي مساجد پرداخته تا آن را براي استقبال پر شور ‏مردم از منابر وعظ و ميهماني خدا آماده كنند. در اين ماه به جاي موسيقي از خانه ها و بازار، صداي مداحي و منقبت (نعت) رسول گرامي اسلام (ص) و ‏ساير بزرگان ديني شنيده مي شود.‏ افطاري‌دادن به فقراء و كمك به آنها در بين مردم افغانستان مرسوم است و در مساجد هر كسي سعي دارد با ‏دادن افطاري كسب فيض كند، گاه سبقت گرفتن مردم براي دادن افطاري بر ديگران ديدني است.

سفره‌هاي مردم در ماه رمضان اندكي رنگين‌تر از سابق مي شود. چاشني سفره حتي در خانواده هاي فقير ‏هيچ‌گاه ترك نمي‌شود و نوع ترشي خاص افغاني به نام چتني تهيه مي نمايند. زولبيا كه مردم افغانستان آن را "جلبي" مي نامند طرفداران زيادي در اين ماه دارد. در اين ماه غذاخوري‌ها و رستوران ها، به دستور دولت تعطيل مي شوند و بازار ترشي و "جلبي" در افغانستان گرم می شود.


* رمضان در آذربايجان

مسلمانان آذربايجان ماه رمضان را "ماه عروج" مي نامند و يك هفته قبل از حلول ماه مبارك به تدارك جشن مي پردازند. مسلمانان اين كشور با حلول اين ماه مسابقه اسب سواري و جشن هاي ملي خود را برگزار مي كنند. در اين ماه صبر، دوري از رذايل و فراموشي اختلافات از ويژگي هاي بارز مسلمانان آذري است. خانواده هاي آذربايجاني طبق هاي غذا را براي هديه به خانواده هاي دوست و همسايه خود يا به عنوان احسان به فقرا و نيازمندان مي دهند.

* رمضان در اتريش

ماه رمضان در اتريش در فضايي دوستانه و معنوي آغاز مي شود و مسلمانان كشورهاي مختلف مقيم اين كشور با آداب و رسوم خاص كشور خود به استقبال اين ماه مي روند.مسلمانان پس از صرف افطاري، براي اداي نماز به مساجد مي روند و در مسابقه هاي قرآني و فرهنگي شركت مي كنند. همچنين مسلمانان كمك هاي خيريه خود را به نفع فقيران و نيازمندان در كشورهاي عربي و اسلامي جمع آوري مي كنند .

* رمضان در تركيه

با آغاز ماه مبارك رمضان كشور تركيه حال و هوا و رنگ و بوي خاصي پيدا مي‌كند و مسلمانان اين كشور با چراغاني و تزيين گلدسته‌هاي مساجد تاريخي تركيه به استقبال ماه رمضان مي‌روند. مسلمانان با حضور در مهم ترين و بزرگ ترين بازار قديمي استانبول به خريد شيريني و تنقلات ماه مبارك رمضان مي‌پردازند تا بر سر سفره‌هاي افطاري قرار دهند. همچنين زنان مسلمان شيريني مخصوص اين ماه همچون كنافه و باقلوا را تهيه مي‌كنند. انجمن‌هاي خيريه در اين ماه خيمه‌ها و چادرهاي رمضاني را در ميدان ها و اماكن عمومي تركيه به منظور دادن افطاري رايگان به روزه‌داران بر پا مي‌كنند و ثروتمندان اين كشور نيز براي برپایی سفره‌هاي افطاري از يكديگر سبقت مي‌گيرند. مساجد تركيه در اين ماه شاهد ازدحام كثيري از مسلمانان براي اداي نماز و برپايي مراسم شب هاي قدر است و يكي از پديده‌هاي بارز اين ماه در تركيه قرائت قرآن كريم در سراسر تركيه است. با نزديك شدن وقت سحر نيز افرادي به نام "مسحرات" در خيابان ها و كوچه‌هاي تركيه به بيدار كردن مسلمانان مي‌پردازند.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 1875
  • کل نظرات : 1080
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 2633
  • آی پی امروز : 59
  • آی پی دیروز : 250
  • بازدید امروز : 555
  • باردید دیروز : 804
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 555
  • بازدید ماه : 10,195
  • بازدید سال : 84,536
  • بازدید کلی : 5,265,534