loading...
سايت سرگرمي و تفريحي سي خنده
محمد هادی حسینی بازدید : 241 پنجشنبه 1393/03/29 نظرات (0)

همه ی ما نام سایت آلکسا را شنیده ایم . کار و تخصص اصلی آلکسا تعین و نمایش رتبه سایر سایتها در کل اینترنت و در کشورهای مختلف بر اساس معیارهای مختلف فنی است . شما برای مشاهده وضعیت هر سایت کافی است نشانی آن سایت را به انتهای عبارت http://www.alexa.com/siteinfo اضافه کرده و به صفحه مربوطه بروید .

به عنوان نمونه اطلاعات مربوط به وبلاگ کوی دلبر را در این صفحه میتوانید مشاهده فرمائید.

آلکسا یک نوارابزار مخصوص هم دارد – بنام sparki – که از این نشانی قابل دانلود است و به شکل یک افزونه به فایرفاکس اضافه میشود  تا به هر سایتی که وارد میشویم در گوشه صفحه فایرفاکس رتبه جهانی آن سایت را ببینیم ( بدون آنکه نیاز به ورود به آلکسا باشد ) و با این کار همیشه رتبه سایت خود و سایر سایتهای معروف را چک میکنیم و همچنین با این نوار ابزار میتوان به راحتی به سایت آلکسا و اطلاعات خاص آن سایت وارد شد بدون نیاز به تایپ چیزی .

البته با همین سایت آلکسا و با مراجعه به این صفحه میتوانید از سایتهای پربازدید کشور ایران با خبر شوید و همچنین از طریق این لینک میتوانید نشانی یک میلیون سایت برتر اینترنت را دانلود کنید که مطمئنا برایتان جالب خواهد بود . البته بعید است بتوانید که سایتهای اول مثلا هزار سایت اول را تا آخر ببینید . ضمن آنکه از هزار سایت برتر اینترنت شاید بیشتر از نصف آنان در ایران فیلتر شده هستند !‌ اگر هم مایل به مشاهده سایت های برتر در زمینه های خاص هستید از این صفحه استفاده فرمایید.

جدا از این موارد یک کاربرد جالب دیگر در آلکسا وجود دارد و شما میتوانید برای هر سایتی علاوه بر اینکه از رتبه جهانی آن سایت باخبر میشوید از رتبه آن سایت در سایر کشورها و نیز درصد بازدیدکننده کل آن سایت از کشورهای مختلف آشنا شوید .

 با مشاهده از این صفحه متوجه خواهید شد که برای مثال سایت معروف کارآفرین Entrepreneur.com فقط ۰٫۸% بازدیدکنندگانش از ایران هستند ! در حالی که حدود ۵۷% از آمریکا و حدود ۱۲% از هند بازدید کننده دارد . این میزان درصدهای متفاوت در اغلب سایتهای معروف علمی و کاربردی به همین منوال است و اغلب بازدیدکنندگان سایتهای خوب از آمریکا و هند و پاکستان و فیلیپین و ایرلند و حتی کشورهای آفریقایی مثل نیجریه و … هستند .

تعین رتبه سایت شما در آلکسا

تعین رتبه سایت شما در آلکسا

سايت الکسا یا آلکسا يک سايت رتبه بندی سايت ها بر اساس ميزان ترافيک مصرفی آنها است. به اين معنی که متناسب با ميزان پهنای باند مصرفی، رتبه سايت را مشخص می کند. رتبه ها از ۱ شروع شده و تا اعدادی حدود ۲۵ ميليون ادامه دارد. در اين سايت برعکس پيج رنک، هرچه عدد پايين تر باشد بهتر است. يعنی رتبه هايی که به يک نزديکترند سايت هايی با ميزان بازديد بيشتری هستند. البته ذکر اين نکته لازم است که لزوماً ترافيک سايت تابعی از تعداد بازديد نيست اما برای بدست آوردن يک تقريب معيار خوبی است.

سايت الکسا همانند سايتهاي گوگل و ياهو دارای يک نوار ابزار مخصوص به خود است که کاربران می توانند با نصب آن، از امکانات سايت الکسا استفاده نمايند.

الکسا در آوريل ۱۹۹۶ تاسيس گرديد، الکسا اينترنت ( Alexa Internet ) بر اساس چشم اندازی از راهبری هوشمند وب با بهبود دائمی آن و با همکاری کاربران خود، رشد نمود. در طول اين مسير، الکسا توسعه يافت و ميليونها نسخه از نوار ابزار آن بر روی مرورگرها نصب گرديد و بدين ترتيب يکی از بزرگترين سايتها و مبنايی جهت پردازش و بکارگيری حجم عظيم اطلاعات اینترنتی گرديد.

از نظر کاربران نوار ابزار و وب سايت الکسا، محصولی انقلابی در راهبری هوشمندانه وب بود و برای مديران وب سايتها، مجموعه ایی از ابزارهای مقيدی که می توانستند در محدوده خدماتی الکسا از آن بهره ببرند. الکسا از همکاری يک گروه ويژه برای جمع آوری اطلاعات خود استفاده می کند. شايد تا به حال حدس زده باشيد منظور کدام گروه است. اين گروه ويژه دقيقاً خود کاربران وب هستند.

پهنه بيکران وب، فقط از طريق کاربران آن قابل نفوذ است و الکسا بهترين نفوذ کننده در وب به شمار می رود. زيرا با ارائه نتايج هرچه بهتر، می تواند اعتماد کاربران را جلب نمايد. الکسا با ارائه محصولی به نام نوار ابزار الکسا، اطلاعات به روز را به کاربران ارائه می دهند و خود نيز از تعاملاتی که هر کاربر در وب دارد جهت غنی نمودن بانک اطلاعاتی خود استفاده می کند. مطلبی که در اينجا لازم به ذکر است،اين است که با توجه به اين مطلب که معمولا کاربران ايرانی تمايل چندانی به استفاده از نوار ابزارهای متفاوت در مرورگرهاي خود ندارند و مبناي بسيار مهم براي آمار الکسا از بازخوردهايي است که نوار ابزار الکسا به سرور های خود ارسال می کند، نمی توان به صراحت گفت آماری که الکسا در مورد سايتهای ايرانی ارائه می دهد، کاملا دقيق است.

پس هنگامی که سايت های متفاوت را در الکسا مشاهده می کنيد، حتما ميزان خطای احتمالی را در نظر داشته باشيد. اين مشکل برای سايت های با کاربران انگليسی زبان تقريبا خطای کمتری دارد.

الکسا چگونه کار می کند؟

تصور کنيد که الکسا به طور مستمر جهت خلق يک سری تصاوير لحظه ایی توسط کارشناسان در وب نفوذ می کند و اطلاعاتی را برای توليد ويژگی ها و خدمات جديد گردآوری می کنند.

برای آلکسا مهمترين اطلاعات شامل:

الف - اطلاعات سايت: رتبه ترافيکی، تصاوير سايت ها، لينکهايی که به سايت هدف می رسند، پیچ رنک گوگل ، تعداد صفحات و مطالب سایت ، قدمت و عمر سایت و …

ب- لينکهای مرتبط: سايت ها و محتوايی که شما در حال حاضر مشاهده می کنيد، می باشند. الکسا از ابتدای سال ۱۹۹۶ در حال نفوذ در پهنای اينترنت است و به طور مستمر ميزان اطلاعاتی را که گردآوری کرده است ، افزايش می دهد. الکسا در حال حاضر ، ۶/۱ ترابايت اطلاعات (۱۶۰۰ گيگا بايت) را هر روز از طريق وب گردآوری می کند. هر برداشت تصوير گونه از وب، معمولا دو ماه به طول می انجامد. الکسا ۵/۴ ميليارد صفحه را از ۱۶ ميليون سايت گردآوری می کند. براي دسترسی به اطلاعات بيکران الکسا در مورد وب، می توانيد صفحه خدمات وب الکسا را مشاهده کنيد. همچنين می توانيد چانچه مايليد، وب سايت خود را نيز به الکسا معرفی کنيد.

گردآوری اطلاعات کاربردی وب

چه کسی می تواند در باره محتواي وب اطلاعات داشته باشد ؟ الکسا با نفوذ خود در وب، اطلاعاتی شامل نحوه استفاده کاربردی از وب را بازگو می کند و با اين عمل بيان مي کند که در حال حاضر، چه چيزي در وب در حال مشاهده است. اين اطلاعات از طريق انجمن کاربران نوار ابزار الکسا قابل دريافت است.

هر کاربر می تواند، با دريافت نوار ابزار مفيدي که الکسا در اختيارش قرار مي دهد در عوض اطلاعات مفيدتري را در اختيار الکسا قرار دهد . در واقع کاربران نوار ابزار الکسا، در جمع آوري اطلاعات با ارزش وب ، نحوه استفاده از آن، اهميت صفحات و سايتهاي بازديد شده و …. مشارکت مي کنند. اين اطلاعات با ارائه گزارشات درخواستي اعضا در اختيارشان قرار مي گيرد. بدين ترتيب الگويي از چگونگي استفاده از وب در اختيار همگان قرار خواهد گرفت.

آمار سايت

الکسا اطلاعات لازم جهت تهيه آمار کليدي هر وب سايت را از طريق روشها و منابع مختلفي جمع آوري مي کند. اين اطلاعات شامل رتبه ترافيکي و سرعت آن که از طريق اطلاعات کاربردي وب جمع آوري گرديده است و همچنين سايتهاي ديگري که به سايت هدف لينک شده اند، مي باشد که جمعا منبع خوبي را فراهم مي آورد.

براي دسترسي به اين اطلاعات مي توانيد به www.Schwab.com مراجعه نماييد. همچنين الکسا مي تواند با نفوذ در هر وب سايت به جمع آوري اطلاعاتي شامل محتواي داخلي آن نيز بپردازد که حتي اسم و آدرس صاحب سايت، تلفن و ايميل هاي داخل آن را شامل ميشود . با برنامه اطلاعات کاربردي وب، الکسا قادر است، اطلاعات ترافيکي، شامل تعداد صفحات مشاهده شده، توسط کاربران متفاوت را دريافت نموده و آنها را به صورت جداول گرافيکي بازگو نمايد. هدف الکسا از جمع آوري اين اطلاعات ، ارائه آمار و اطلاعات دقيق از سايتها و محتواي آنها به کاربران است .

نوار ابزار الکسا با ديدن يک صفحه وب ، اطلاعاتي از اين صفحه و ديگر اطلاعات مانند صفحات مشابه يا پيشنهادهايي که سرور الکسا به کاربر مي دهد را بر روي نوار ابزار نشان مي دهد. اين موضوع، چندين تکنيک را جهت ارائه خدمتي بي نظير با خود همراه نموده است:

• مسير کاربردي اعضاي الکسا:

مهمترين منبع جهت کسب اطلاعات الکسا است. اين مسير نشان مي دهد که کاربران ، کدام وب سايت را مهمتر، مفيدتر و جالب تر مي دانند .

• دسته بندي: صدها ميليون لينک مي توانند براي دسته بندي سايتهايي که شبيه يا مرتبط به يکديگر هستند، مورد استفاده قرار گيرند. الکسا اطلاعات را از اين دسته بندي ها استخراج نموده و جهت ارائه به کاربران استفاده مي کند.

• پيشنهاد کاربران: الکسا بوسيله نوار ابزار خود، از پيشنهاد يک وب سايت يا لينک استقبال مي کند .

نوار ابزار الکسا، برنامه اي است که شرکت الکسا اينترنت تهيه کرده است ، که توسط کاربران بر روي مرورگر خود نصب مي شود و با تغيير هر صفحه اي ، انجمن کاربران نوار ابزار الکسا، مي توانند اطلاعات مفيدي بر روي آن بيابند و سرور الکسا نيز اطلاعات جديدي را دريافت کند.

ارائه اطلاعات بر روي آرشيو اينترنتي

الکسا به عنوان سروري براي پژوهشگران، گروههاي مرتبط و آيندگان، مورخ اينترنت به شمار مي رود، الکسا يک کپي از هر نفوذ خود در اينترنت را در مکاني به نام آرشيو اينترنتي قرار داده است.

يک سازمان غير انتفاعي جهت حفاظت و نگهداري درازمدت مجموعه رو به رشد اطلاعات وب بسيج شده است. در الکسا، باور بر اين است که ذخيره و حفاظت ميراث ديجيتالي در حال حاضر جهت کاربرد روزانه ما مهم است ولي براي نسل هاي آينده حياتي است. همچنين همياري عمومي ، بهترين روش جهت ساماندهي اين سرمايه جهاني است. شما مي توانيد جهت دسترسي به اين آرشيو به آدرس www.archive.org مراجعه نمائيد.

پيج رنک گوگل مهمتر است يا رتبه الکسا؟


اهميت پيج رنک براي همه مشخص است و همه ميدانيم که هر چه پيج رنک يک وب سايت بالاتر باشد آن وب سايت از نقطه نظر گوگل معتبر تر و بهتر است و در نتيجه هاي بدست آمده در جستجوها رتبه بهتري را کسب ميکند. چندين فاکتور مختلف مانند قدمت و طول عمر يک وب سايت، تغييرات اعمال شده در مدت زمان در وب سايت و رعايت استانداردهاي طراحي وب سايت و . . . همه و همه در اين امتياز دهي موثر هستند.

شرکت گوگل معمولا بين ۴ الي ۶ بار در سال نتيجه ارزيابي سايتها را با بالا يا پايين کردن يا ثابت نگه داشتن عدد پيج رنک نشان ميدهد و اين عدد نشان دهنده ارزيابي در طول مدت زمان است. براي مثال شما هيچ وب سايتي را با طول عمر ۳ ماه پيدا نخواهيد کرد که پيج رنک ۵ داشته باشد. در نتيجه پيج رنک فاکتوري است که به قدمت و طول عمر سايت بسيار مرتبط است. البته اين اصلا به اين معني نيست که يک وب سايت با قدمت ۱۰ ساله حتما پيج رنک خوبي خواهد داشت، بلکه شايد پيج رنک آن ۲ يا ۳ باشد.

از آنطرف رتبه وب سايت شما در الکسا به دو فاکتور مرتبط است. اول تعداد بازديد از سايت شما و اينکه آيا شما و کاربران دائمي سايت شما از تولبار الکسا استفاده ميکنند يا خير. مسلما فاکتور دوم درصد کمتري از اين رتبه را در بر ميگيرد و مهمترين فاکتور تعداد بازديد روزانه از وب سايت شما ميباشد.
وضيحات کوتاهي که در بالا آوردم جهت آشنايي بيشتر شما با اين دو فاکتور مهم بود. براي مثال سايتهايي که ارزش تقريبي وب سايتها را تخمين ميزنند بصورت مستقيم از اين ۲ فاکتور جهت تخميت قيمت تقريبي سايت استفاده ميبرند، البته در کنار اين ۲ فاکتور مهم فاکتورهاي مهمي مانند تعداد بک لينکها درسايتهاي گوگل و ياهو، ايندکس شدن در دايرکتوري هاي مهم و . . . تاثير گذار هستند.

اما اگر بخواهيم انتخاب کنيم که کدام يک از اين دو فاکتور مهمتر هستند واقعا انتخاب سختي را پيش روي خواهيم داشت. شما بايد ببينيد چه کسي قرار است با توجه به اين دو فاکتور وب سايت شما را مورد ارزيابي قرار دهد؟ مسلما مهمترين دسته اي که اين ارزشيابي را ميخواهند مد نظر قرار دهند آن دسته از افرادي هستند که قصد تبليغ در وب سايت شما را دارند.

اينگونه از مشتري هاي شما به دو دسته تقسيم خواهند شد:

۱- آن دسته از مشترياني که قصد دارند در وب سايت شما بعنوان يک بازار هدف محصولات و خدمات خود را تبليغ نمايند، که معمولا مهمترين مسئله براي آنها اين است که در وب سايتي با تعداد زيادي بازديد کننده تبليغ نمايند که محصولات و خدمات خود را در معرض ديد تعداد بيشتري بازار هدف قرار دهند.
۲- آن دسته از مشترياني که براي افزايش پيج رنک خود تلاش ميکنند وعمولا وب سايتهاي با پيج رنک پايينتر از وب سايت شما قصد دارند با داشتن لينک از وب سايتهاي با پيج رنک بالاتر باعث افزايش پيج رنک خود بشوند. اينکه آيا اين کار باعث افزايش پيج رنک آنها خواهد شد يا خير مسئله اي است که جوابهاي بسيار زيادي براي آن مطرح شده و در اکثر اين جوابيه ها ميبينيم که لينکهاي بنري بر روي افزايش پيج رنک تاثيري نخواهند داشت. البته هيچ کس به غير از شرکت گوگل جواب قطعي اين پرسش را نخواهد دانست.

اما مشتريان با ذکاوت مسلما به هيچ کدام از اين فاکتورها به تنهايي توجه نخواهند کرد و با توجه به نيازشان درصدي مخلوط از اين ۲ حالت را براي انتخاب سايت مورد نظر جهت تبليغات در نظر ميگيرند. امروزه با توجه به استاتداردهاي وب ۲ و سمت و سويي که وب سايت و وبلاگها پيش ميروند مسائل ديگري در انتخاب ها دخيل هستند. مواردي مانند تعداد مشترکان فيد (RSS)، تعداد دنبال کنندگان حساب کاربري در توييتر و بقيه وب سايتهاي اجتماعي و . . .

شما بعنوان مدير يک وب سايت بايد سعي نماييد در تمامي اين موارد رشد و پيشرفت داشته باشيد تا در آينده حرف هاي بيشتري براي گفتن داشته باشيد. البته بحث از محور اصلي آن کمي منحرف شد اما هميشه عاقبت اين صحبت که پيج رنک مهمتر است يا رتبه سايت الکسا، به سمت ميزان اعتبار و مقبوليت وب سايت شما در دنياي وب کشيده خواهد شد. اما در يک نگرش کلي ميتوان به اين نتيجه رسيد که پيج رنک يک سايت فاکتور مهمتري نسبت به رتبه سايت در الکسا ميباشد، چرا که بسياري از وب سايت ها بيشترين طيف بازديد کنندگان خود را از طريق موتورهاي جستجو ميابند و اينکه پيج رنک شما عدد بالايي باشد کمک خواهد کرد که به نتايج بهتري دست پيدا کنيد.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 1875
  • کل نظرات : 1080
  • افراد آنلاین : 189
  • تعداد اعضا : 2633
  • آی پی امروز : 722
  • آی پی دیروز : 438
  • بازدید امروز : 2,969
  • باردید دیروز : 1,813
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 2,969
  • بازدید ماه : 2,969
  • بازدید سال : 119,482
  • بازدید کلی : 5,300,480